Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Niemcy. Pierwszy dwusystemowy tramwaj Stadlera dotarł do Saarbrücken

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
15-06-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Niemcy. Pierwszy dwusystemowy tramwaj Stadlera dotarł do Saarbrücken
fot. Stadler
W niemieckim Saarbrücken odbyła się uroczysta prezentacja pierwszego tramwaju Stadler Citylink. Pojazd pochodzi z ogromnego niemiecko-austriackiego zamówienia sześciu spółek transportowych na łącznie 504 pojazdy dwusystemowe z 2022 roku.

Stadler realizuje zlecenie w ramach wspólnego projektu VDV Tram-Train zawiązanego przez sześciu przewoźników. Pojazdy mają trafić do Verkehrsbetriebe Karlsruhe (VBK) w Karlsruhe, kolejowego przedsiębiorstwa Albtal-Verkehrs-Gesellschaft (AVG), kolei lekkiej Zweckverband Regional-Stadtbahn Neckar-Alb, operatora Saarbahn Netz nieopodal Saarbrücken oraz do regionu Górnej Austrii (Schiene Oberösterreich) i Salzburga.

W ramach zecenia podstawowego (gwarantowanego) firma dostarczy w ciągu 12 lat 246 Citylinków, które będą mogły płynnie przełączać się między liniami tramwajowymi i kolejowymi. Pozostałe jednostki są objęte opcją. Kontrakt zakłada też usługę utrzymania taboru przez 16 jednostek, z możliwością wydłużenia tego okresu do 32 lat. Wartość części podstawowej umowy to 1,7 mld euro.

Lekki poślizg w harmonogramie

Zgodnie z pierwotnym harmonogramem cztery pojazdy przedseryjne dla Saarbahn Netz w Saarbrücken miały dotrzeć do końca 2024 r., zaś w pełni seryjne już rok później. Zapowiadano, że do miasta pod granicą francuską dotrze łącznie 28 Citylinków. Wówczas przewoźnik będzie mógł zdecydować, czy zamówi kolejnych 21 pojazdów w ramach przysługującej mu opcji. Projekt zanotował jednak opóźnienie. Chociaż pierwszy pojazd został zaprezentowany we wrześniu 2024 r. na targach InnoTrans w Berlinie, do Saarbrücken dotarł dopiero kilka miesięcy później. Prezentacja pierwszego Citylinka odbyła się 9 czerwca.

Pasażerowie pojadą w następnym roku

Z nowych tramwajów dla Saarbrücken i regionu pasażerowie mają skorzystać dopiero w połowie 2026 roku. Pojazdy mają 37,2 m długości i 2,65 m szerokości. Pojazdy są trzyczłonowe. Posiadają klimatyzację części pasażerskiej i w kabinie motorniczego. Nowe pojazdy oferują 100 miejsc siedzących i 133 miejsca stojące. Całość zamówienia, czyli 28 pojazdów, powinna zostać zrealizowana do pierwszego kwartału 2028 r. Pojazdy zastąpią wysłużone już tramwaje Bombardier Flexity Link.

– Ten wspólny projekt zamówień publicznych jest niczym latarnia morska dla naszej branży. Pokazuje on, że gdy wszyscy się zjednoczą, powstaje coś więcej niż tylko pojazd – powstaje wspólna wizja przyszłości – przyznał Thorsten Erlenkötter, dyrektor projektu VDV-TramTrain.

Pojazdy są produkowane przez firmę Stadler w Walencji w Hiszpanii. To tutaj znajduje się oddział, który specjalizuje się w rozwoju i produkcji tramwajów dwusystemowych. Stadlerowi udało się wygrać przetarg na początku 2022 roku.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Takie będą nowe tramwaje z Pesy (wizualizacja)

Komunikacja

Takie będą nowe tramwaje z Pesy (wizualizacja)

Jakub Rösler 26 września 2024

InnoTrans. Stadler pokaże tramwaj dwusystemowy dla Niemiec i Austrii

Komunikacja

Pesa: Chcemy kojarzyć się z niezawodnością

Przestrzeń

Pesa: Chcemy kojarzyć się z niezawodnością

Roman Czubiński 08 czerwca 2024

Paryż otworzył nową linię tramwajową T12 z wozami dwusystemowymi

Przestrzeń

Tramwaje podmiejskie szansą dla polskich aglomeracji?

Komunikacja

Zobacz również:

Takie będą nowe tramwaje z Pesy (wizualizacja)

Komunikacja

Takie będą nowe tramwaje z Pesy (wizualizacja)

Jakub Rösler 26 września 2024

InnoTrans. Stadler pokaże tramwaj dwusystemowy dla Niemiec i Austrii

Komunikacja

Pesa: Chcemy kojarzyć się z niezawodnością

Przestrzeń

Pesa: Chcemy kojarzyć się z niezawodnością

Roman Czubiński 08 czerwca 2024

Paryż otworzył nową linię tramwajową T12 z wozami dwusystemowymi

Przestrzeń

Tramwaje podmiejskie szansą dla polskich aglomeracji?

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij