W niemieckim Saarbrücken odbyła się uroczysta prezentacja pierwszego tramwaju Stadler Citylink. Pojazd pochodzi z ogromnego niemiecko-austriackiego zamówienia sześciu spółek transportowych na łącznie 504 pojazdy dwusystemowe z 2022 roku.
Stadler realizuje zlecenie w ramach wspólnego projektu VDV Tram-Train zawiązanego przez sześciu przewoźników. Pojazdy mają trafić do Verkehrsbetriebe Karlsruhe (VBK) w Karlsruhe, kolejowego przedsiębiorstwa Albtal-Verkehrs-Gesellschaft (AVG), kolei lekkiej Zweckverband Regional-Stadtbahn Neckar-Alb, operatora Saarbahn Netz nieopodal Saarbrücken oraz do regionu Górnej Austrii (Schiene Oberösterreich) i Salzburga.
W ramach zecenia podstawowego (gwarantowanego) firma dostarczy w ciągu 12 lat 246 Citylinków, które będą mogły płynnie przełączać się między liniami tramwajowymi i kolejowymi. Pozostałe jednostki są objęte opcją. Kontrakt zakłada też usługę utrzymania taboru przez 16 jednostek, z możliwością wydłużenia tego okresu do 32 lat. Wartość części podstawowej umowy to 1,7 mld euro.
Lekki poślizg w harmonogramie
Zgodnie z pierwotnym harmonogramem cztery pojazdy przedseryjne dla Saarbahn Netz w Saarbrücken miały dotrzeć do końca 2024 r., zaś w pełni seryjne już rok później. Zapowiadano, że do miasta pod granicą francuską dotrze łącznie 28 Citylinków. Wówczas przewoźnik będzie mógł zdecydować, czy zamówi kolejnych 21 pojazdów w ramach przysługującej mu opcji. Projekt zanotował jednak opóźnienie. Chociaż pierwszy pojazd został zaprezentowany we wrześniu 2024 r. na targach InnoTrans w Berlinie, do Saarbrücken dotarł dopiero kilka miesięcy później. Prezentacja pierwszego Citylinka odbyła się 9 czerwca.
Pasażerowie pojadą w następnym roku
Z nowych tramwajów dla Saarbrücken i regionu pasażerowie mają skorzystać dopiero w połowie 2026 roku. Pojazdy mają 37,2 m długości i 2,65 m szerokości. Pojazdy są trzyczłonowe. Posiadają klimatyzację części pasażerskiej i w kabinie motorniczego. Nowe pojazdy oferują 100 miejsc siedzących i 133 miejsca stojące. Całość zamówienia, czyli 28 pojazdów, powinna zostać zrealizowana do pierwszego kwartału 2028 r. Pojazdy zastąpią wysłużone już tramwaje Bombardier Flexity Link.
– Ten wspólny projekt zamówień publicznych jest niczym latarnia morska dla naszej branży. Pokazuje on, że gdy wszyscy się zjednoczą, powstaje coś więcej niż tylko pojazd – powstaje wspólna wizja przyszłości – przyznał Thorsten Erlenkötter, dyrektor projektu VDV-TramTrain.
Pojazdy są produkowane przez firmę Stadler w Walencji w Hiszpanii. To tutaj znajduje się oddział, który specjalizuje się w rozwoju i produkcji tramwajów dwusystemowych. Stadlerowi udało się wygrać przetarg na początku 2022 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.